Ex-jobb del 3 - när "Sjön" blev klar

February 16, 2017

Hej på er! Ni är fina som fortfarande orkar följa mig trots typ tre inlägg på ett halvår 

Här har ni Del 1 och Del 2

Jag tittade tillbaka till inläggen från förra våren när jag gjorde mitt ex-jobb och hittade min lilla inläggs-serie "Ex-jobb". Den slutade ganska abrupt när allt blev så där stressigt att jag tillslut hade huvudvärk hela tiden och typ ångest, och även prestationsångest som kommer och spökar ganska ofta, och det hela ledde till att jag pausade projektet. Så mitt ex-jobb är ju faktiskt inte färdigt ännu utan jag håller faktiskt på att jobba med det nu lite då och då.
Men den här lilla inläggs-serien tyckte jag ska få fortsätta, och jag har ju faktiskt en hel del bilder som jag inte visat och saker om projektet som jag inte berättat! Så då tycker jag att vi sätter igång och blickar bakåt redan nu på det som jag gjort i ex-jobbet hittills!

Vi kan ju avsluta delen om Sjön-mönstret som är det mönster som blev färdigt i våras. Så vi börjar med att blicka tillbaka till där jag avslutade senaste inlägget i "Ex-jobb". Och det var ju här någonstans - när Sjön-mönstrets rapport hade skissats upp och jag hade börjat färglägga.
Working space
Jag satt många timmar och dagar med pensel och gouache vid mitt skrivbord och målade. Och efter ett tag kom de simmande svanarna på plats under lövverket.
Sjön
Men efter att själva "stommen" var färdig så kom den biten som var svårast - bakgrunden!
Det jag visste var att jag skulle illustrera vatten och att det skulle kännas stilla och lugnt. Men färgerna hade jag fortfarande inte bestämt. Så jag tittade på färgskisser som jag gjort under tiden som jag målade stommen:
Sjön choose color
Och jag hittade denna där jag fastnade för färgerna längst till vänster och sedan fortsatte jag med vattnet.
Sjön cutting
Och där någonstans, efter timmar och åter timmar framför datorn, blev den äntligen färdig! Och den skrevs ut på tapetpapper till utställningen. Alltså, antagligen gör jag det på ett så otroligt krångligt och osmidigt sätt, men att justera och bearbeta en rapport tar så sjuukt lång tid! Att liksom få rapporten att fint fortsätta i kanterna till nästa rapport osv utan att det blir hack i mönstret tycker jag är galet svårt, men tillslut lyckas jag ju. Det är bara att det är så här svårt varje gång...
Wallpaper "Lake"
Svanarna fick stängda ögon och simmade lugnt och vilsamt tillsammans på sjön. Och grenarna fick lite skuggningar på sina ställen.
Wallpaper "Lake"

Och så ungefär gick det till när "Sjön" kom till.

De andra två mönstren har inte fått sina namn ännu. Och dem har ändrats ganska rejält sedan i våras. Men jag funderar ändå på att visa er hur de såg ut i våras bara för att visa hela processen i projektet och hur man ibland kan bli tvungen att slänga flera timmars (snarare dagar, kanske veckor) arbete. Nu är jag väldigt glad över att jag gjorde så! Hoppas ni tycker det är intressant och följer med i återstående delar av "Ex-jobb"! Och har ni frågor så ställ dem gärna! Så kanske jag kan svara i de andra delarna :)
Ta hand om er!
Kramar

0 kommentarer:

Post a Comment

Marie Wessman All rights reserved Design by Blog Milk : Blogger