Ex-jobb - del 1

March 22, 2016

(Med risk för att ingen orkar läsa allt detta...)

Denna termin är min sista på HDK och i juni får jag min konstnärliga kandidatexamen i Design! Helt galet vad fort tiden har gått. Och då har jag ändå haft ett uppehållsår. Men detta innebär alltså att vi håller på med våra examensarbeten just nu. Och när vi inte gör det så sätter vi ihop, tillsammans med konsulter och lärare, en hel examensutställning för hela HDK, alltså Design kandidat & master, Konsthantverk kandidat & master (keramik, textil och smycke) och Steneby(som numera tillhör HDK). Vi ska självklart inte bygga deras utställning, men vi kommer med det visuella konceptet skulle man kunna säga och sedan följer dem det med vissa begränsningar och friheter liksom. Jag är med en grupp i klassen där vi sätter ihop affischer och bestämmer allt grafiskt - superkul! Men nu var det ju inte det här jag skulle skriva om.

Jag tänkte visa er min process i examensprojektet. Så blir detta en ny kategori med återkommande inlägg från min process fram till slutresultatet. Dock blir det inte i rätt ordning, men jag tror att det inte kommer att göra så mycket. Och dessutom började vi med projektet redan för flera veckor sedan. Så detta kan bli ett bra sätt för mig att titta tillbaka på vad jag hunnit åstadkommit vilket kan hjälpa mig med mitt fortsatta arbete fram till slutresultatet.

Som ni kanske redan vet, tror jag har nämt det redan, så ska jag formge en mönsterkollektion med tre mönster! Det som ni kanske inte vet är att det ska bli en mönsterkollektion för tapeter i hemmet(i idén, inte i verkligheten) inspirerad av skogens lugn. Inget av mönstren är färdiga ännu, utan jag är ännu inne i ett stort undersökande och prövande. Men snart kommer jag att börja med de "riktiga" rapporterna till mönstren. Och här nedan visar jag er bara en liten del som blivit av mitt senaste undersökande:
Pattern Sketch 1
Dem här formerna har jag bara kladdat ner med hjälp av hushållspapper och bläck! Jag vill få till något som liknar/känns som ljusfläckar och skuggor från växter och träd. Dessa har jag valt ut från ett helt stort papper fyllt med massor kladd :) Och det här är dem jag gillade mest.
Pattern Sketch rapport
Sedan har jag satt ihop dem till en halv-försatt rapport i Photoshop.
Pattern Sketch 2
Och så här blir det när den rapporteras upp! Formen kommer från en gammal skiss som jag gjorde under första eller andra året på HDK och som jag aldrig kunnat glömma. Den har något liksom... Så här ser den ut:old sketch
Så bara så där kanske jag har början på ett av de tre mönstren! Alltså, ni förstår inte hur mycket jag kladdat i tre dagar nu. Och så hittar jag bara något litet simpelt i oändlig hög, känns det som, med kladd. Det känns som om jag alltid kladdar och "gör ingenting" 9/10 av tiden och resten formger jag färdigresultatet. Men jag ska inte underskatta förarbetet - jag inser mer och mer att det är det viktigaste även om man ibland inte ser något resultat efter flera dagars slit!

Så, det var del 1 i Ex-jobb-kategorin! Ska försöka bli lite mer kortfattad i texten framöver.

0 kommentarer:

Post a Comment

Marie Wessman All rights reserved Design by Blog Milk : Blogger